Vagyon elleni bűncselekmények I.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. május 27. ( 10 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
A social media által uralt világban elkerülhetetlen, hogy influenszerek (véleményvezérek, tartalomgyártók) posztjaiba, videós, vagy képes tartalmaiba, és természetesen reklámjaikba fussunk. Mivel egy terméket, szolgáltatást népszerűsítő influenszer tömegek vásárlási döntéseire gyakorolhat erős befolyást, ezért fogyasztóvédelmi célból több jogszabály is ír elő kötelezettségeket az influenszerek, illetve a velük együttműködő, a hirdetéseket megrendelő cégek számára.
Az influenszertevékenység gyakran videók, képek készítésével jár együtt, így mindenképpen érdemes képben lenni a képmás- és hangfelvétel készítésére vonatkozó jogi előírásokkal. Ebben a cikkben a reklámozásra vonatkozó szabályok kerülnek bemutatásra, a személyiségi jogi kérdésekről, a kommentszekció moderálására vonatkozó felelősségről egy következő cikkünkben számolunk be.
A Gazdasági Versenyhivatal (továbbiakban: GVH) az Influenszermarketingről szóló tájékoztatójában tágan határozza meg az influenszer fogalmát, akár kiskorú személy, sőt egy kiskutya, vagy akár animált karakter is influenszernek minősülhet. Nincs előírva minimális szám a követőtábor nagyságára vonatkozóan. Előfordult, hogy a GVH olyan magánszemélyt is influenszernek tekintett, aki a saját social media felületén, ismerőseinek reklámozott termékeket pénzért.
A telefonunkat pörgetve gyakran látunk hashtag-gel megjelölt posztokat, videókat (#reklám; #fizetett partneri együttműködés stb.), ami a GVH régóta kialakult gyakorlata alapján ma már egyértelmű elvárás a reklámozó influenszerek irányába. Az influenszer köteles magyar nyelven, egyértelműen, jól láthatóan megjelölni, ha a termék, szolgáltatás ajánlásáért ellenszolgáltatásban részesült. Erre azért van szükség, hogy a követői lássák, hogy ez az ajánlás nem tekinthető teljesen objektívnak, függetlennek. Az Inflenszermarketingről szóló tájékoztatóban a GVH részletesen, „Influenszer Ibolya” képeivel illusztrálva mutatja be, hogy egy Instagram storyban, vagy éppen képes, videós tartalomban hogyan szabályszerű a tartalomért járó ellenszolgáltatás tényének feltüntetése.
Fogyasztóvédelmi elvárás az is, hogy az influenszer csak olyan terméket reklámozzon, amit valóban kipróbált, illetve, hogy tisztességes tájékoztatást adjon a termék tulajdonságairól, ne hallgassa el az „apróbetűs részeket”.
Ha követőtáborunkba gyermekkorúak is tartoznak, vagy olyan termék (pl. üdítők, játékok) reklámozásával bíznak meg minket, amely kifejezetten gyermekeket szólít meg, további szabályokat is be kell tartanunk, hiszen a gyermekek még könnyebben befolyásolhatók, így fokozottan védett fogyasztói csoportot jelentenek. A Fogyasztóvédelmi törvény erejénél fogva tisztességtelennek minősül, vagyis „feketelistás” gyakorlat az, ha az influenszer a reklámban felszólítja a gyermekeket a termék megvételére, vagy arra, hogy győzze meg szüleit, hogy vegyék meg neki a terméket.
Speciális szabályok vonatkoznak továbbá élelmiszerek, kozmetikai termékek, gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök népszerűsítésre, például az utóbbiakat nem reklámozhatja (még ingyen sem) egészségügyi szakember (például orvos, gyógyszerész, dietetikus).
A hirdetést megrendelő cég is felelős lehet azért, ha az influenszer nem szabályszerű módon reklámoz, hiszen az eladás ösztönzése közvetlenül a hirdetőnek áll érdekében. Nagy körültekintéssel kell eljárni az influenszer kiválasztásában (ebben segítségünkre lehetnek marketingügynökségek) és mindenképpen érdemes szerződésben rögzíteni az együttműködés kereteit, az elhangzott/kiposztolt szöveget pedig a nyilvánossá tétel előtt kontrollálni, hogy még véletlenül se ütközzön valamely feketelistás kereskedelmi gyakorlatba.
Összefoglalva rendkívül fontos, hogy utánanézzünk a ránk vonatkozó jogszabályoknak (Reklámtörvény, Fogyasztóvédelmi törvény), GVH útmutatókban foglaltaknak, mielőtt influenszerkarrierbe kezdenénk. Egy személyiségi jogi per vagy egy GVH által indított vizsgálat eredményét nemcsak pénztárcánk, hanem jó hírnevünk és ezáltal a követőtáborunk mérete is bánhatja.
Ha tetszett a cikk, oszd meg egy feltörekvő influenszer barátoddal, vagy olyan vállalkozó ismerősöddel, akit érdekelhet az influenszerekkel történő együttműködés jogi szabályozása.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...
Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.