Ön itt áll:

A kis- és középvállalkozások új fogyasztóvédelmi státusza a Polgári Törvénykönyv módosítása alapján

Fogyasztóvédelem
Szavatosság

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. július 28. ( 3 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

A Polgári Törvénykönyv szabályozása 2025. június 17-én alapvető változásokon ment keresztül az Országgyűlés döntésének következtében, amely új fejezetet nyit a kis- és középvállalkozások (KKV-k) fogyasztóvédelmi jogállásában. A módosítás célja annak biztosítása volt, hogy a saját üzleti tevékenységükön kívül szerződő KKV-k számára is elérhetővé váljanak azok a fogyasztói jogok, amelyek eddig kizárólag természetes személyek számára voltak hozzáférhetők.

A Polgári Törvénykönyv 6:157. §-a egy új (3) bekezdéssel bővült, amely kimondja, hogy a fogyasztóra vonatkozó rendelkezéseket alkalmazni kell az olyan mikro-, kis- vagy középvállalkozásra is, amely szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül jár el. Ez a rendelkezés jelentős előrelépést jelent a KKV-k jogvédelme terén, különösen olyan szerződéses viszonyokban, ahol a másik fél gazdaságilag erősebb pozícióban van.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha egy KKV nem saját gazdasági tevékenységének körében köt szerződést – például, ha egy építőipari vállalkozás irodai széket vásárol –, akkor az ilyen jogviszonyban a klasszikus fogyasztóvédelmi szabályok érvényesülnek.

A módosítás következtében a KKV-kat is megilleti:

  • A hátrányos szerződéses eltérések semmissége: a szavatosságra és jótállásra vonatkozó, jogosultat hátrányosan érintő szerződési kikötések semmisek;
  • Önálló javítás kizárása: ingó dolog vagy digitális tartalom hibája esetén a javításról kizárólag a kötelezett köteles gondoskodni;
  • A termékszavatosság érvényesíthetősége: a KKV a gyártóval szemben is élhet kijavítási vagy kicserélési igénnyel, ha a termék nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek;
  • A hibás teljesítés vélelme: a teljesítéstől számított hat hónapon belül észlelt hiba esetén vélelmezni kell, hogy az a teljesítéskor is fennállt;
  • Hosszabb elévülési idő: a kellékszavatossági igény érvényesítésére főszabály szerint két év áll rendelkezésre, használt termék esetén ez legfeljebb egy évre korlátozható;
  • A hiba közlésére vonatkozó határidő: a jogosultnak a hiba felfedezésétől számított két hónapon belüli bejelentése késedelem nélkülinek minősül.

A jogszabály-módosítás 2025. augusztus 22-én lép hatályba, így az ezt követően megkötött szerződések esetében kell figyelembe venni. A jogalkotó ezzel a lépéssel azt kívánta elősegíteni, hogy a méretükből, tárgyalási pozíciójukból vagy piaci helyzetükből fakadóan kiszolgáltatottabb KKV-k arányosabb védelemben részesüljenek a nagyobb gazdasági súlyú szereplőkkel szemben fennálló szerződéses jogviszonyaikban.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.