Ön itt áll:

Poggyászkárokkal kapcsolatos tudnivalók és gyakorlati lépések

Utazás

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. április 7. ( 606 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Nemsokára kezdődik az utazási szezon, legalábbis, ami a tavaszi, nyári utazási időszakot illeti. Aki utazik, különösen repülővel, vagy vonattal, esetleg busszal, az tudhatja, hogy az utazás során könnyen késhet, vagy megsérülhet a poggyásza, csomagja. Ebben a cikkben most ennek jogi vetületeit tekintjük át és adunk tippeket arra vonatkozóan, hogy milyen jogi lépéseket tehetnek az érintettek az esetleges káruk megtérülése érdekében.

Kiindulási alapok áttekintése

A nagyobb, nemzetközi busz-, hajótársaságok és a légitársaságok tevékenyégi köréhez sajnos hozzátartozó kockázat, hogy az utas feladott poggyásza olykor késve érkezik meg az érintett részére, vagy megsérül, esetleg szőrén, szálán eltűnik. A személyszállítással foglalkozó társaságok fel vannak készülve ezekre a helyzetekre. Így megfelelő kompenzációt és segítségnyújtást kötelesek biztosítani az érintettek számára. Ennek tisztázása és szabályozása miatt, külön szerződési rendelkezéseket állapítanak meg ezek a társaságok, melyek a jegyvásárlással és az általános szerződési feltételek elfogadásával válik alkalmazandóvá a felek közötti jogvitára.

Miről szólnak az általános szerződési feltételek?

Ahogy azt fentebb is megjelöltük, a jegy megvásárlása során – főleg, ha az elektronikus úton történik – a vevő kifejezetten nyilatkozik arról, hogy a személyszállító szolgáltató és az ő közötte létrejött szerződésre vonatkozóan elismeri és alkalmazza az általános szerződési feltételekben foglaltakat.

Ezek a társaságok általános szerződési feltételeikben határozzák meg a jogviszony részletszabályait, kezdve a feleket megillető jogoktól, az eljárási szabályokon át, a kötelezettségekig. A szerződési feltételek a feladott csomagok kapcsán jellemzően meghatározza azokat a kötelezettségeket, melyek az utast terhelik a poggyászának feladása során. Így sokszor biztonsági okból kizárt bizonyos dolgok szállítása, valamint általában elvárt, hogy megfelelő módon kerüljön zárásra az érintett poggyász, bőrönd. Általánosságban elmondható, hogy ezek a társaságok elutasítják a kárigényt minden olyan esetben, melynek bekövetkezte egyértelműen az utasnak róható fel. Ilyen utóbbi eset lehet az, amennyiben a poggyász olyan rossz minőségű, hogy az nehezen zárható, vagy szakadt, stb.

Tipikus az is, hogy a kártérítés módját, összegét a szerződési feltételek szintén rögzítik. Fontos, hogy amennyiben valaki azt észleli, hogy a csomagja eltűnt, megsérült, akkor általában haladéktalanul jelezni kell az érintett légitársaság, vagy busz-, vagy hajótársaság ügyfélszolgálatánál. Ezt jegyzőkönyveztetni szükséges. Ugyanakkor ebben az esetben lényeges szerepe van annak, hogy a szerződési feltételeknek megfelelően járjon el az utas. A személyszállító szolgáltatók külön, honlapjukon is – zanzásított módon – feltüntetik azt, hogy miként kell a fenti esetben eljárniuk az utasoknak, feltüntetve azt is, hogy milyen csatornákon (telefon, e-mail ) tudnak bejelentést tenni.

Milyen megelőző lépéseket lehet tenni egy esetleges poggyászkár kiküszöbölésére?

Manapság, ha külföldre utazunk, akkor erősen javasolt utasbiztosítási szerződést is kötni. Ezek a termékek, szinte egytől egyik tartalmaznak olyan szolgáltatást, mely a poggyászok eltűnésére, késedelmes megérkezésére, vagy károsodására nyújtanak fedezetet. Az érintett biztosítási szerződés megkötése előtt itt is javasolt pontosan tájékozódni, hogy a biztosító milyen feltételekkel és milyen összeghatárig térít a biztosított számára. Jellemző ugyanakkor az, hogy a biztosító társaságok csak akkor térítik meg a teljes kárt, ha az máshonnét nem térül meg. Sok esetben a biztosító szolgáltatásának előfeltétele, hogy az érintett személyszállító társaságnál az igényt a biztosított igazolható módon bejelentse, és onnan megtérülés ne legyen a számára. Ha a személyszállító társaság mégis helytáll az utas felé, akkor a biztosító legfeljebb az ezen felüli károkat fogja megfizetni a biztosítottnak.

Kapcsolódó jogi hírek

Bank & biztosítás
Utazás
Biztosítások a téli kikapcsolódásokhoz

E cikk megírásakor még nagyban a karácsonyra koncentrál mindenki. Ugyanakkor, a leleményesebbek már most tervezik a januári, februári időszakra vonatkozó síelést. Az utazás tervezéséhez azonban nem...

Elolvasom
Utazás
Amikor síelés során nem fizet a biztosító

Többször is ejtettünk arról szót és hívtuk fel olvasóink figyelmét arra, hogy mennyire lényeges utas biztosítási szerződést kötni. Akkor is, ha városnézésre vagy tengerparti nyaralásra utazunk, de ...

Elolvasom
Utazás
Repülőjárat késése esetén előterjeszthető igények

A repülőjárattal történő utazás ma már mindennapos. A gyakori járatok velejárója az is, hogy sok esetben járatkésések, vagy törlések fordulnak elő. Ilyenkor az utas - a körülményektől függően – aká...

Elolvasom
Bank & biztosítás
Utazás
Biztosítások a téli kikapcsolódásokhoz

E cikk megírásakor még nagyban a karácsonyra koncentrál mindenki. Ugyanakkor, a leleményesebbek már most tervezik a januári, februári időszakra vonatkozó síelést. Az utazás tervezéséhez azonban nem...

Elolvasom
Utazás
Amikor síelés során nem fizet a biztosító

Többször is ejtettünk arról szót és hívtuk fel olvasóink figyelmét arra, hogy mennyire lényeges utas biztosítási szerződést kötni. Akkor is, ha városnézésre vagy tengerparti nyaralásra utazunk, de ...

Elolvasom
Utazás
Repülőjárat késése esetén előterjeszthető igények

A repülőjárattal történő utazás ma már mindennapos. A gyakori járatok velejárója az is, hogy sok esetben járatkésések, vagy törlések fordulnak elő. Ilyenkor az utas - a körülményektől függően – aká...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.