Ön itt áll:

Érdekességek az önvezető járművekkel kapcsolatban – I. rész

Közlekedés

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. október 6. ( 8 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Jelen iromány egy, a témával közérthetően foglalkozó cikksorozat első része, amiben bemutatásra kerülnek az önvezető járművekkel kapcsolatos általános szabályok, fontosabb tudnivalók, érdekességek, jogi kérdések és problémák ide értve például a kártérítési felelősség rendezetlen helyzetét, vagy magának a technikának a fejlődési irányát is.

A cikksorozat első részében általánosságban fog szó esni az önvezető járművek tipizálásáról, mivel az egyes kategóriák definiálása a későbbiekre vetítve kulcsfontosságú. Az önvezető járműveket az erre alkotott SAE (Society of Automotive Engineers) rendszer részletezi, a járműveket 5 kategóriába sorolja az alábbi szempontok szerint:

1.kategória:

A jármű önálló oldalirányú vagy egyenesirányú mozgásra, és részlegesen a környezet észlelésére és eseményreakciókra képes. Ilyen esetekben a vezető feladata az alábbiakkal jellemezhető:

  • a mozgás többi részének az irányítása
  • az automatikus vezetési rendszerek felügyelete
  • az automatikus rendszerek ki és bekapcsolásáról való döntés
  • bármikor beavatkozni, ha szükséges

2.kategória

Ebben a kategóriában a járműtől elvárt, hogy önállóan képes legyen oldalirányú és egyenesirányú mozgást végezni, a fennmaradó jellemzők viszont megegyeznek az 1. kategóriával. Ide sorolhatók a sokak által ismert és közutakon is közlekedő Teslák, vagy a talán kevésbé ismert GM Super Cruise-ok.

Az 1-es és 2-es kategóriák jellemzőit azonban nem szabad összekeverni az úgynevezett vezetés támogató rendszerekkel. Fontos továbbá, hogy mindkét kategória a vezető folyamatos jelenlétével és aktív közreműködésével számol.

3.kategória

A gépjármű teljes mozgása ezen a szinten már teljesen automatizált, melynek keretében kontrollálja a jármű ellenőrző rendszereit és jelzést ad, ha beavatkozás szükséges, a beavatkozásra való figyelmeztetés után ésszerű idővel kikapcsol, de fontos az is, hogy ezt a gépjárművezető akár ki is kapcsolhatja.

A sofőr fogalma még itt is értelmezhető, akinek észlelnie kell, ha figyelmeztetést kap a beavatkozásra és arra reagálnia kell, veszélyes helyzetben döntenie kell a kisebb kockázat vállalásáról. Fontos jellemzője a kategóriának, hogy ha kikapcsol az automatizált rendszer, még itt is el kell látnia a gépjárművezetési feladatokat a vezetőnek!

Itt megjegyzem, hogy a tervezés globális szinten jelenleg itt tart, a közforgalomban ezek még nincsenek elterjedve. Itt tehát a vezető nem aktív, de elvárják tőle, hogy beavatkozzon, ha szükséges. Ez jól láthatóan kifejezetten veszélyes szituációkat tud eredményezni, hiszen a sofőr már nem feltétlenül kíséri aktívan figyelemmel a vezetés folyamatát, magát a forgalmi helyzetet, holott ahogy írtam ez még elvárt tőle. Ez a reakcióidő meghosszabbodását eredményezi, azaz a veszélyhelyzetek számának potenciális megemelkedését is.

4.kategória

Az első tényleges változást ez a kategória hozza magával. Fordulópontot jelent, hiszen itt a sofőr fogalma már nem lesz értelmezhető, az emberi tényező teljesen háttérbe szorul, immáron nem lesz elvárt a közbeavatkozás, hiszen erre fizikailag lehetőség sem lesz. Vezető avagy sofőr hiányában a gépjárműben tartózkodó személyek már csak legfeljebb csak utasként értelmezhetők, személyes jelenlét még a diszpécser lehet aki az utasokkal például vészhelyzetben kapcsolatba lép. Ezek már tehát a sci-fi filmekből is ismert képet idézik, amikor a jármű valóban teljes egészében magától navigálva közlekedik (egyenes és oldalirányú mozgásban), értékeli az előtte fellelhető forgalmi helyzetet és abból adódóan hozza meg a szükséges döntéseket, lépéseket, egyszóval ez a hétköznapi értelemben vett önvezető járművek kategóriája. Egyes ázsiai fejlesztők (pl. Waymo) már elméleti síkon foglalkoznak a problémával, kísérleteznek a megvalósíthatósággal.

Mindezek fényében felmerülhet az olvasóban a kérdés: vajon az 5. kategória mennyivel és miben tud többet mutatni?

5.kategória

A kérdésre a válasz az, hogy a 4. kategória ugyan valóban önvezető járművekkel számol, amik képesek elvinni az utast „A” pontból „B” pontba, ugyanakkor korlátozott út,- és látási viszonyok mellett már problémákba ütközik a vezérlés. Amennyiben például egy szerpentines úton földcsuszamlás, vagy akár csúszós útszakasz miatt speciális vezetési és manőverezési technikák kivitelezésére van szükség, úgy azt a 4. kategóriával szemben az elméleti szinten létező 5. már képes kezelni, valóban egy tapasztalt és biztonságos sofőr tudását idéző módon képes a helyzetet kezelni. Ezt leszámítva azonban – hiszen logikailag a 4. kategória már megvalósítja az önvezető járműveket – egyéb eltérést nem lehet feltárni.

A következő részben egy újabb aspektust veszünk górcső alá a témával kapcsolatban.

 

dr. Berta Bendegúz Áron

Kapcsolódó jogi hírek

Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom
Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

06-1 / 486-3600 info@legitimo.hu